Een smoothie met boerenkool? Ik ging overstag

7 feb

Smoothies voor meer groenten en meer variatie in een allesvrij dieet

Het is best een uitdaging, koken voor mijn gezin: zonder gluten, zuivel, ei of het gros van de notensoorten. Na een bezoek aan de diëtiste met de oudste die een melk- ei- en noten allergie heeft, gecombineerd met hevige andere allergieën voor onder andere huisstofmijt en pollen, moest ons dagelijks eetpatroon weer eens op de schop. Kijken of we met meer vitaminen, mineralen etc zijn algehele welbevinden konden verbeteren. “Elke dag een kleine smoothie” was een van de adviezen. “Mmm, da’s een hele klus”, dacht ik. Maar inmiddels is het routine en staat de blender elke ochtend vrolijk te snorren.

Nu maakte ik al regelmatig smoothies zoals deze lente-smoothie. Maar die is rood en heeft pitjes. Op zoek naar inspiratie en recepten dus voor een smooth smoothie. En die vond ik onder andere in dit boek Sappen &  smoothies Superfood: 100 heerlijke en voedzame recepten – van chiazaad tot gojibessen van Tina Leigh. Bij Bol is het boek vrij prijzig maar ik heb hem zelf ergens een keer voor een prikkie op de kop getikt [bol_product_links block_id=”bol_5899df7e289ad_selected-products” products=”9200000039525075″ name=”Sappen & smoothies” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”0″ show_price=”0″ show_rating=”0″ show_deliverytime=”0″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Tina gebruikt vrij veel ‘superfood-ingrediënten’ zoals tarwegras, chlorella en yacon maar die negeer ik gewoon.

Boerenkool in je ontbijt

Een hele ontdekking voor mij was dat boerenkool in je smoothie lekker is. Ik durfde het aan nadat ik toevallig twee betrouwbare mensen op een dag sprak die allebei stellig beweerden dat boerenkool in je smoothie lekker is. 

En het is echt waar. Echt waar.

Op dit moment is het dagelijks recept voor onze ontbijt-smoothie:

Goede start smoothie

  • ½ appel
  • 1 sinaasappel
  • een klein handje rauwe boerenkool (ik koop eenzak gesneden boerenkool en doe het in porties in de vriezer)
  • een klein bakje diepvries mango (ik werd gek van die onrijpe mango’s die naar natte voeten smaken)
  • een flinke scheut verse soja melk
  • en een flinke kwak naturel soja yoghurt

Elke week probeer ik minstens een keer een andere variatie te maken. De ene keer met meer succes dan de andere keer…

 

No comments yet

Laat een reactie achter