Glutenvrij brood: meer vezels en minder zout dan ‘gewoon’ brood

16 nov

Voedingswaarde glutenvrij brood

Glutenvrij brood is ongezonder, zouter, vetter en bevat meer suiker dan ‘gewoon’ brood”.

Is dat nu waar of niet waar? Kun je met een gerust hart glutenvrij brood eten in plaats van ‘gewoon’ brood? Wij testten de voedingswaarde en smaak van 10 soorten glutenvrij bruin brood en vergeleken die met twee ‘gewone’ broden.

Hoeveel brood is eigenlijk gezond?
Wat is gezond ‘gewoon’ brood en wanneer krijg je een gezonde hoeveelheid brood binnen?

Het Voedingscentrum adviseert volwassenen 6 tot 7 sneetjes brood per dag te eten. Bij voorkeur volkoren. Maar de Nederlander eet er maar 3 tot 4 en dan ook lang niet altijd volkoren. Halen we het dan met drie sneetjes glutenvol of glutenarm brood wel een gezonde hoeveelheid voedingsvezel, vitamine en andere belangrijke voedingsstoffen die in brood zitten?

Iets meer vet, maar minder zout
Brood is een belangrijke bron van koolhydraten en jodium. En vooral volkorenbrood bevat veel belangrijke voedingsvezels, vitamines en mineralen.

Roelina van De Dames Dijk maakte een analyse van de voedingswaarde van de geteste broden, en vergeleek die met twee ‘gewone’ broden, een bruin tijgerbrood en een meergranenbrood uit de supermarkt. Het blijkt dat de door ons geteste glutenvrije broden ten opzichte van twee referentiebroden over het algemeen:

  • iets meer vet bevatten
  • minder eiwit
  • meer vezels en
  • minder natrium (zout).

Dat viel mij mee. Maar er is nog een ‘catch’.

Te weinig jodium
In ‘gewoon’ brood uit de winkel zit vrijwel altijd bakkerszout. Dat is zout waaraan extra jodium is toegevoegd. Dat is nodig voor onder andere een goede schildklierwerking. Eet je zelf gebakken brood, of de geteste glutenvrije broden, dan krijg je te weinig jodium binnen.

Geen bakkerszout in 7 van de 10 broden
In 7 van de 10 broden geteste broden is namelijk geen bakkerszout gebruikt: daardoor krijgen mensen die de geteste soorten glutenvrij brood eten, echt minder jodium binnen. Maar als je drie tot vier sneetjes brood (met of zonder gluten) met bakkerszout eet en geen jozo-zout gebruikt, loop je al een risico op een tekort aan jodium. Zelf broodbakken met jozo-zout lost een mogelijk tekort niet op. Jozo zout bevat ongeveer de helft minder jodium dan bakkerszout.

Genoeg vezels
Wat zeker meeviel was de hoeveelheid vezels in de glutenvrij broden. Maar er is wel discussie over de vraag of geïsoleerde en synthetische voedingsvezels net zo goed werken voor je lichaam als voedingsvezels die van nature voorkomen in voedsel. Enfin, die discussie gaan we hier niet voeren. Uit de analyse bleek dat van de geteste broden:

  • Genius meerzaden de meeste voedingsvezel bevat: 10,4 g/100 gram en
  • Consenza de minste voedingsvezel: 3,9 gr/100 gram.

Ter vergelijking, de referentiebroden bevatten 4,9 (bruinbrood) en 6,3 gram (meergranenbrood) gr voedingsvezel per 100 gram.

Glutenvrij brood een vette hap?
Glutenvrij brood zou qua vet een stuk ongezonder zijn dan glutenvol tarwebrood. Uit de analyse bleek dat het totale vetgehalte nogal verschilde.

Meeste vet: Genius triple meerzaden bevat 12,2 g vet per 100 gram.
Minste vet: Schar rustico meergranenbrood bevat 3,3 g vet per 100 gram.

In de referentiebroden verschilde het vetpercentage ook. Het ene brood bevatte rond de 2 gram, de andere 4,8 gram per 100 gram. Die verschillen worden onder meer veroorzaakt door het gebruik van pitten en zaden die relatief veel goede vetten bevatten.

Meer ‘ongezonde’ vetten
Maar op het brood van Damhert na, bevatten alle glutenvrije broden meer verzadigde (de niet zo goede) vetten dan de referentiebroden. Die bevatten tussen de 0,5 en 0,7 gram verzadigd vet per 100 gram terwijl in de glutenvrije broden tussen de 0,5 (Damhert) tot 1,6 gram (Consenza) verzadigd vet per 100 gram brood.

natriumgehalte in glutenvrij broodr

Helemaal niet zout!
Zout is een smaakversterker en in alle geteste en referentiebroden broden zit zout. Genius Bruin en Damhert Nutricion bevatten het meeste natrium: 0,91 en 0,62 gr/100 gram brood.
De andere broden zitten keurig onder de waarden van de referentiebroden (0,48 gr/100gr brood). Sommigen zitten ver eronder zelfs, zoals Schär Meesterbäckers Mehrkorn met 0,12 gram natrium per 100 gram brood.

Conclusie? Gewoon blijven eten!
Het glutenvrije brood is niet heel erg ongezond. Het niet per se zouter dan gewoon brood, en qua vezels zit het wel goed. Het is wel wat vetter dan ‘gewoon’ brood dus dat is iets om rekening mee te houden in je voedingspatroon.
De kwestie van jodium is lastiger op te lossen. Maar de vraag waarom er in het brood geen bakkerszout zit, hebben we neergelegd bij een aantal broodproducenten, dus: wordt vervolgd!

*De referentiebroden waren een tijger bruin brood en meergranenbrood.

Alles weten?
Wil je net als wij het naadje van de kous weten?
Bekijk dan de tabel met de voedingswaarde van de geteste glutenvrije broden of
Lees en bekijk meer over de achtergrond en de resultaten van de smaaktest op deze blog of bij De Dames Dijk.
Een beeldverslag over de leuke proefavond staat op Storehouse Smaaktest glutenvrij brood.

11 reacts op “Glutenvrij brood: meer vezels en minder zout dan ‘gewoon’ brood”